Od 1 marca 2022 każda osoba zatrudniona lub poszukująca pracy może starać się o dotację w wysokości do 1000 euro, na wybrany kurs lub szkolenie. Zastanawiałeś się nad rozpoczęciem kursu języka holenderskiego lub szkolenia z branży technicznej? Teraz jest najlepszy moment. Wykorzystaj swoja szansę!
W jaki sposób mogę złożyć wniosek o STAP-budget? (DigiD jest niezbędny)
STAP został stworzony po to, by wszystkim osobom aktywnym zawodowo, umożliwić rozpoczęcie kursu lub szkolenia zwiększającego kwalifikacje na rynku pracy. Celem dotacji jest wsparcie rozwoju zarówno osób zatrudnionych, jak i bezrobotnych.
Kto może starać się o dotację?
Każda osoba aktywna na holenderskim rynku pracy, może starać się o dofinansowanie STAP-budget. Jeżeli masz ukończone 18 lat, nie osiągnąłeś wieku emerytalnego, nie pobierasz stypendium studenckiego, nauczycielskiego, ani żadnego innego – możesz złożyć wniosek. Także jeżeli jesteś zarejestrowany jako bezrobotny lub posiadasz własną działalność gospodarcza.
Jaka wysoka jest kwota dofinansowania?
Maksymalna kwota dofinansowania, o jaką możesz starać się w danym roku, wynosi 1000 euro.
W ramach dofinansowania pokrywane są również (ewentualne) koszty egzaminów oraz niezbędnych materiałów – ale tylko do kwoty maksymalnej, wynoszącej 1000 euro. Jeżeli twój kurs kosztuje więcej, otrzymasz fakturę na kwotę powyżej 1000 euro. Możesz opłacić ją sam, lub może zrobić to Twój pracodawca.
Przykład
Jeżeli cena twojego kursu wynosi mniej niż 1000 euro, otrzymasz całkowity zwrot kosztów. Przykład: zapisałeś się na kurs „Techniki konwersacji”. Jego cena wynosi 545 euro, bez podatku. Razem z podatkiem 659,45 euro. To jest kwota, którą otrzymasz w ramach dofinansowania. Po zatwierdzeniu Twojego wniosku przez UWV, zostanie ona przelana na konto placówki edukacyjnej.
O czym musze pamiętać składając wniosek o STAP-budget?
Roczny budżet wynoszący 218 milionów euro został podzielony na 6 terminów, w których można składać wniosek (w 2022 jest ich 5). Kolejny termin składania wniosków rozpoczyna się 1 maja 2022 (o 10 rano) i trwa dwa miesiące. Jeżeli budżet przeznaczony na ten okres zostanie wykorzystany, kolejne wnioski nie będą rozpatrywane. Będziesz musiał złożyć wniosek w UWV jeszcze raz, w następnym terminie.
UWV, po otrzymaniu twojego wniosku, ma cztery tygodnie na jego rozpatrzenie. Z tego względu kurs lub szkolenie, na który się zapisałeś, nie może rozpocząć się wcześniej niż 4 tygodnie po złożeniu twojego wniosku. Musi jednakże rozpocząć się nie później niż 3 miesiące od momentu rejestracji. Jeżeli złożyłeś wniosek w terminie marzec-kwiecień, twój kurs musi rozpocząć się najpóźniej 31 lipca.
Złożenie wniosku w 5 krokach
Krok 1:
- – Wybierz kurs lub szkolenie, które cię interesuje.
Krok 2:
- – Wypełnij formularz zgłoszeniowy.
- – Kliknij na “ínschrijven” i zaznacz na formularzu opcje 'aanmelden met STAP-budget’.
- – Wypełnij wszystkie niezbędne dane.
- – Po wysłaniu formularza otrzymasz potwierdzenie na swój adres mailowy (sprawdź tez skrzynkę ze spamem). To potwierdzenie będzie ci potrzebne w momencie składania wniosku na stronie UWV.
Krok 3:
- – Złożenie wniosku o dofinansowanie w UWV.
- – Od 1 maja maja możesz złożyć wniosek przez portal STAP na stronie UWV. Aby to zrobić, musisz posiadać konto DigiD. Postępuj zgodnie z instrukcją podaną na stronie.
Krok 4:
- – Zatwierdzenie wniosku przez UWV.
- – W ciągu najpóźniej 4 tygodni otrzymasz list z UWV, z informacją czy twój wniosek został zatwierdzony. Jeżeli budżet na dany okres został wykorzystany, musisz złożyć nowy wniosek w kolejnym terminie.
Krok 5:
- – Ostateczne potwierdzenie rozpoczęcia kursu lub szkolenia.
- – Jeżeli twój wniosek został rozpatrzony pozytywnie, otrzymasz na ten temat list z UWV. Rejestracja zostanie zakończona. Następnie otrzymasz wszystkie informacje dotyczące rozpoczęcia wybranego przez ciebie kursu lub szkolenia.
Zanim złożysz wniosek o STAP-budget będziesz potrzebował konto DigiD.
W jaki sposób mogę wyrobić DigiD?
Coraz więcej instytucji publicznych wymaga Digid, aby móc zalogować się na ich stronach internetowych. Jeżeli jeszcze nie posiadasz DigiD, coraz trudniej będzie ci załatwić różne sprawy przez internet.
Możesz złożyć wniosek o wyrobienie DigiD, przebywając za granica, jeśli:
- – posiadasz holenderskie obywatelstwo lub obywatelstwo państwa będącego członkiem Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EER)
- – posiadasz numer BSN
- – jesteś zarejestrowany jako nierezydent (RNI)
- – posiadasz telefon z funkcja otrzymywania smsów
- – posiadasz adres e-mail
Różne sposoby na zalogowanie
Jeśli posiadasz DigiD, możesz logować się na stronach internetowych na różne sposoby. Coraz częściej będziesz potrzebować do tego DigiD app lub telefonu komórkowego.
Aktywacja DigiD
Złożyłeś wniosek o wyrobienie DigiD? W ciągu 3 dni roboczych otrzymasz list z kodem aktywacyjnym. Możesz zakończyć rejestracje od razu, używając aplikacji DigiD app. Wówczas zarówno aplikacja jak i twoje konto zostaną aktywowane.
Lub zakończ aktywację przez stronę internetową, klikając ‘Activeringscode invoeren’ i wpisując swój kod aktywacyjny.
Uwaga:
- – Aktywuj swoje konto DigiD w ciągu 20 dni, jeżeli tego nie zrobisz będziesz musiał rozpocząć rejestrację od nowa.
- – Aktywacja DigiD jest całkowicie darmowa.
- – Twój DigiD traci ważność, jeśli nie używasz go dłużej niż 3 lata
Potrzebujesz więcej informacji? Zajrzyj na stronę rządową Rijksoverheid. Wszystkie informacje dostępne są tam także w języku angielskim.